Ohjelmallinen ostaminen

”Bannerimainokset parhaille paikoille, neulantarkasti kohdennettuna.”

Olet varmaan kuullut bannerimainonnasta. Selaamallesi nettisivulle ilmestyy mainos tuotteesta, jota olet tutkaillut aiemmin tai josta saattaisit olla mainostajan mielestä kiinnostunut. Ohjelmallinen ostaminen tekee näiden internetin mainospaikkojen ostamisesta hallitumpaa kuin koskaan.

Etujoukoissa Suomessa käytämme Google Display & Video 360 -palvelua, jolla saat mainoksesi tuhansiin eri medioihin yhden työkalun kautta, Iltalehdestä Tekniikan Maailmaan. Tai ostettua sen yhden tietyn mainospaikan tietystä mediasta. Kaikki riippuu tavoitteistasi, jotka voimme määrittää yhdessä.

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii? Missä voi mainostaa?

Sinänsä ohjelmallisessa ostamisessa on sama lähtökohta kuin bannerimainonnassa aiemminkin: mainostaja ostaa mainospaikkoja internetin sivustoilta ja verkostoista ihmisten kiinnostuksen kohteiden tai vaikkapa aiempien verkkosivuvierailujen (uudelleenmarkkinointi) perusteella. Google Display & Video 360 kuitenkin tuo tähän valtavasti lisää, niin mainospaikkojen kuin kohdennusvaihtoehtojen puolesta.

Muutamia poimintoja Google Display & Video -työkalun suomalaisista mainosverkostoista, joissa voit mainostaa:

  • Otava Media (Seura, Tekniikan Maailma, Kotiliesi, Suomen Kuvalehti…)
  • Alma Media (Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Talouselämä, Etuovi.com.)
  • Sanoma Media (Helsingin Sanomat, Iltalehti, Nelonen media…)

Kohdenna – jopa kiusallisen tarkasti

Ohjelmallinen ostaminen tietää ihmisistä paljon. Google Display & Video 360 tarjoaa ison repertuaarin kohdentamiskeinoja, ihmisen kiinnostuksenkohteista hänen kaipaamaansa palveluun, sijaintiin – jopa kännykkään asennettuihin sovelluksiin asti.

Huomattavaa on se, että kohderyhmäsi tavoittaminen ohjelmallisen ostamisen keinoin on oikeasti verrattain halpaa. Emme valehtele, kun kerromme, että 1 000 näyttökertaa mainokselle voidaan saada jopa 50 sentin hintaan. Siihen on muilla mainosvälineillä hankala pistää kampoihin.

Itse bannerit… ja se video

Eli homma menee yksinkertaisuudessaan niin, että suunnitellaan bannerit luovalla sisältöidealla, kohdennetaan ne sopivalle kohdeyleisölle ja maksetaan toteutuneista näyttökerroista. Sitten seurataan tuloksia sekä mainonnan statistiikan että verkkosivustatistiikan osalta, joiden pohjalta mainontaa voidaan perustellusti kehittää.

Kuva+teksti-muotoisten bannerien lisäksi Google Display & Video 360 -työkalun kautta on mahdollista täräyttää ilmoille myös videomuotoiset mainokset. Liikkuva kuva hakeutuu ihmisten huomiokanaviin herkemmin, joten tämä jos mikä antaa tilaa luovalle revittelylle. (Kaipaatko ideoita? — Ota yhteyttä)

Toimiiko ohjelmallinen ostaminen oikeasti?

Verrattuna tavalliseen Google Display -bannerimainontaan, on Google Display & Video 360 -kokonaisuuden käyttö toki keskimäärin hiukan hintavampaa. Toisaalta maksat laajemmasta näkyvyydestä ja tarkemmasta kohdennuksesta – eli hyvin suurella todennäköisyydellä paremmista tuloksista.

Ohjelmallinen ostaminen on varteenotettava vaihtoehto kaikenkokoisille yrityksille, kun tavoitteet asetetaan oikealle tasolle. Yksin ohjelmallinen ostaminen ei vie yritystäsi kultakaivosten ääreen – taas on muistettava monen kanavan yhteispeli aina hakusanamainonnasta sinne sujuviin nettisivuihin, joilla mainoksen kautta tullut kävijä viihtyy poistumatta samalla silmänräpäyksellä.

Ota yhteyttä >>

Työnäytteet

Mitä sanot?

Minun nimeni on ja edustan .
Tarvitsen kumppania toteuttamaan .
Minut saa kiinni tästä numerosta/emailista: .

Hyväksyn tietosuojaselosteessa mainitun tietojenkäytön. Kiitos!

Pieni hetki luovuudelle?

Kuinka usein ehdit antaa aikaa luovuudelle? Ota arjessa pieni paussi meidän kanssa ja tilaa meidän uutiskirje tukemaan yrityksesi luovuutta.